Veel van de meisjes die opgroeiden in het kindertehuis in Los Pinos hebben daar heel wat tijd met Nederlandse vrijwilligers doorgebracht.

Stichting Wees Kind werkt al sinds 2003 samen met de nonnen die het kindertehuis leiden. Vanaf dat jaar hebben vele Nederlandse vrijwilligers deelgenomen aan het vier maanden durende vrijwilligersprogramma, dat Stichting Wees Kind jarenlang aanbood. Het programma bestond uit eerst een maand Spaanse les en daarna drie maanden vrijwilligerswerk.

Om toegelaten te worden tot het vrijwilligersprogramma van Stichting Wees Kind vond er voorafgaand in Nederland een uitgebreid gesprek met medewerkers van Stichting Wees Kind plaats. Na dat gesprek werd er besloten of Stichting Wees Kind en de vrijwilliger bij elkaar pasten. Eenmaal in Huaraz werd de omgang met de kinderen in het kindertehuis begeleid door de Nederlandse vrijwilligerscoörindator, een Peruaanse psychologe en natuurlijk de nonnen. De vrijwilligers gingen daardoor goed voorbereid aan de slag in het kindertehuis. Tussentijds en na afloop van de vrijwilligersperiode vond er een evaluatie plaats om zo de ervaringen en mogelijke verbeteringen aan het programma ter sprake te brengen.

Het grootste deel van de vrijwilligers heeft onvergetelijke herinneringen aan hun tijd in Huaraz overgehouden.

Nu de meeste van de kleine meisjes uit 2003 studeren, afgestudeerd zijn, werken of een familie hebben gesticht, leek het ons interessant om ook eens samen met hen terug te blikken op hun tijd in het kindertehuis met Nederlandse vrijwilligers.

Projectcoördinator Elita besprak een aantal vragen met hen en vroeg hen hun ervaringen en herinneringen te delen. Stichting Wees Kind heeft Elita gevraagd dat anoniem te houden, zodat de meiden zich ook vrij voelden om mogelijke minder positieve ervaringen te delen.
Allemaal echter, kijken ze heel positief terug op de tijd die zij met de Nederlandse vrijwilligers deelden.

Een aantal fragmenten uit hun antwoorden delen we hier:

“De rol van de vrijwilligers in onze tijd was erg fijn omdat ze ons hielpen met huiswerk en ze ons vakken als Engels leerden. Ze vermaakten ons erg, ze gingen met ons mee waar we heen gingen en we deden een heleboel activiteiten die zij voor ons voorbereiden.”

“Van de vrijwilligers heb ik geleerd om mijn naasten te helpen en te delen wat ik heb.”

“Ik herinner me een ieder van hen nog, want ze brachten ons allemaal veel vrolijkheid. Als er nieuwe vrijwilligers aankwamen waren we allemaal heel blij omdat iedereen iets nieuws meebracht om ons te leren.”

“Van de vrijwilligers heb ik geleerd mijn dromen te volgen, koste wat het kost, omdat de inspanning altijd zijn vruchten afwerpt.”

“Wat me bij is gebleven van de vrijwilligers is de capaciteit om solidair te zijn en hulp te bieden aan anderen zonder er iets voor terug te verwachten.”

“Vanuit mijn oogpunt hebben de vrijwilligers een hele belangrijke rol, zij deelden hun vaardigheden, charisma en vooral boden zij hulp zonder er iets voor terug te verwachten. Hun enige genoegdoening was om een glimlach op onze gezichten te zien.”

Mooi voor Stichting Wees Kind en vooral iedereen die als vrijwilliger in het kindertehuis heeft gewerkt te weten dat jouw bijdrage een groot verschil heeft gemaakt voor de meiden!