Armoede in Peru

Peru is een land met veel verschillende klimaatzones en heeft daardoor een grote verscheidenheid aan natuur. Lima, de hoofdstad, is vrij modern, maar in de rest van het land is het alsof je terug bent gereisd in de tijd. Dit maakt het een enorm boeiend land.

Geografie

Peru is gelegen aan de westkust van Zuid-Amerika, omringd door Ecuador, Colombia, Brazilië, Bolivia en Chili. De grens met de Stille Oceaan is ruim 3.000 km lang.

Peru is ongeveer 1.285.000 km2 groot, ruim 30 keer groter dan Nederland. Het land is op te delen in 3 regio's: het Kustgebied (woestijn), de Andes (bergen) en het Amazone Laagland (jungle).

De Andes varieert in hoogte van 2.000 meter tot de top van de Huascarán (vlakbij Huaraz) op 6.768 meter.

Klimaat

Het klimaat in Peru is over het algemeen subtropisch, maar Peru kent bijna 30 verschillende klimaatsoorten, variërend van extreme hitte tot ijzige kou. De belangrijkste veroorzaker van deze verschillen is het Andes-gebergte, dat van noord naar zuid loopt. Dit gebergte vormt een fysieke grens tussen het natte Amazonegebied en het zeer droge kustgebied. Ook de opwarming van het zeewater (El Niño) zorgt voor klimaatveranderingen aan de kust.

In de bergen rondom Huaraz, waar de projecten van Stichting Wees Kind zich bevinden, kan het weer ineens omslaan van een snikhete dag tot een storm of vrieskou 's nachts. Van ongeveer oktober tot en met maart is het regenzeizoen in Huaraz. Dat betekent normaal gezien zonnige ochtenden en fikse buien in de middag. In het droge seizoen is de zon erg fel, maar de nachten zijn dan kouder.

Bevolking

Er wonen meer dan 25 miljoen mensen in Peru, waarvan zo'n 7 miljoen in de (nabije omgeving van de) hoofdstad Lima. De etnische groepen die in Peru wonen zijn: Indianen (45%), Mestiezen (37%), blanken (15%) en een minderheidsgroep van negers en Aziaten (3%).

De gemiddelde levensverwachting is 70 jaar. In de sloppenwijken rondom Lima sterft de helft van de kinderen voor het 5e levensjaar. Sommige kinderen in ons kindertehuis Los Pinos komen uit deze sloppenwijken en hadden het niet gered zonder de hulp van de nonnen en Stichting Wees Kind. Inmiddels zijn het tienermeiden en jonge volwassenen en maken ze het goed. Meer over Kindertehuis Los Pinos

Taal

De officiële taal van Peru is Spaans. Tevens wordt het Quechua door velen gesproken, maar niet erkend door de overheid. Daarnaast worden nog zo'n 70 talen en dialecten gebezigd. Weinig mensen in Peru spreken Engels.

Politiek

Peru is een republiek waarin de democratisch gekozen president het land regeert. De president (uitvoerende macht) wordt gekozen voor een periode van 5 jaar en wordt gesteund door het Congres (wetgevende macht).

De hoofdstad Lima is tevens het politieke centrum van Peru. Daar vinden ook geregeld stakingen plaats door een ontevreden bevolking die eist dat de verschillen tussen arm en rijk worden veminderd.

Religie

Peru is overwegend rooms-katholiek (92%). Stichting Wees Kind werkt samen met een katholieke kloosterorde. Meer over deze samenwerking

Behalve het katholieke geloof groeit ook het protestantse geloof, vooral onder arme mensen in de steden en onder enkele stammen. Als gevolg van deze christelijke meerderheid in Peru zijn de feestdagen vergelijkbaar met die in Nederland, vermengd met de lokale feestdagen en de Incakalender (gebaseerd op de cyclus van de zon).

Naast officiële religies kent Peru van oorsprong ook veel bijgeloof en de daarbij horende gewoontes.

De gehanteerde munteenheid in Peru is de 'nuevo sol'.

De belangrijkste industrie in Peru is mijnbouw (o.a. metalen, petroleum), textiel, chemicaliën, voedsel en landbouw & visserij. In de agrarische sector worden vooral suikerbieten, rijst, aardappelen en koffie geproduceerd.

Bijna de helft van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Buiten het dichtbevolkte en rijkere Lima leeft zelfs een ruime meerderheid van de bevolking onder de armoedegrens.

Onderwijs

Het onderwijs in Peru is nog niet wat het behoort te zijn, zelf niet vergeleken met de meeste andere Zuid-Amerikaanse landen. Het leeuwendeel van de leerlingen is vroegtijdig schoolverlater of stroomt niet door naar het middelbaar onderwijs.

Het analfabetismecijfer van Peru is hoog; zo'n 11% van de bevolking kan niet lezen of schrijven. Het overgrote deel van de analfabeten is vrouw.

Stichting Wees Kind investeert in onderwijs in Peru, zodat de van oorsprong arme kinderen zichzelf en hun families kunnen leren helpen.

Attracties

Naast de monumentale kathedralen en de zonovergoten pleintjes met panfluit spelende Peruanen in de hoofdstad Lima, biedt Peru een divers aanbod van cultuur en natuur.

- Rondom Huaraz zijn volop mogelijkheden voor hikes of kampeertochten en bergbeklimmen. Daarna duik je in een warm bad of natuurlijke sauna: de 'Aguas Calientes'.

- Ben je meer geïnteresseerd in cultuur dan is de oude Inca-hoofdstad Cusco jouw bestemming. Vanuit Cusco kun je naar de wereldberoemde 'Machu Picchu'. Een Inca-stad die pas in 1911 werd ontdekt en te bereiken is via de beroemde 'Inca Trail'.

- Of vlieg vanuit Nazca over mysterieuze figuren in de woestijn, achtergelaten door een onbekende beschaving...

- Wil je uitwaaien aan het water? Bezoek dan het Titicaca-meer, op de grens van Bolivia en Peru. Hier vind je rieten eilanden van de unieke Uros-bevolking. Onderweg stop je een dag in de Colca Canyon om enorme condors te zien. Of je stapt uit in de oase Ica, waar je kunt zandboarden.

- Houd je meer van jungle en wilde dieren? Vlieg dan naar Iquitos. Je vaart over de Amazone naar een houten hut in het regenwoud en kan van daaruit apen, papegaaien, roze zoetwaterdolfijnen, piranha's en krokodillen zien.

- En als je meer van zon en surfen houdt, dan reis je naar het noorden, naar Máncora. Daar wuiven palmbomen je verkoeling toe en struin je lui over de boulevard op zoek naar handgemaakte sieraden of een verse vismaaltijd.

Is jouw ultieme vakantiebestemming Peru? Denk dan ook aan de allerarmsten van de bevolking en doneer aan Stichting Wees Kind, of bezoek onze projecten in Huaraz.